Wat is dry needling?

Bij dry needling wordt door middel van een speciale techniek spieren aangeprikt, met als doel de spieren te ontspannen. Er wordt gebruik gemaakt van een ‘droge’ acupunctuur naald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.
De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

Wat is een ‘triggerpoint’?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Dit noemen we referred pain. Hieronder ziet u voorbeelden van dat soort referred pain patronen.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan:

– Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
– Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
– Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
– Overbelasting en/of blessures bij sporters.
– Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
– Psychologische factoren zoals stress en depressie.
– Voetafwijking en of verschillen in beenlengte.
– Slaaptekort.
– Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede spieren langs de wervelkolom.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

– Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’.
– Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
– Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
– Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat ‘anders’ bewegen.
– Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel. Ook kan er een diepe, doffe, zeurende pijn ervaren worden in het gebied waar geprikt wordt of juist in het referred pain gebied.
Vaak voelt het behandelde gedeelte na behandeling wat vermoeid en/of stijf aan. Dat is meestal van korte duur.

Bij Fysio Wise wordt de Dry Needling door Sjaco en Tamara regelmatig onder echografische begeleiding uitgevoerd. Dit is vooral interessant als er geprikt wordt in een spier die wat dichter bij een gewricht, groter bloedvat of zenuw ligt. Deze structuren kunnen met echo zichtbaar gemaakt worden, net als het naaldje. Door dus echogeleid te dry needlen kan er in “risicogebieden” ook veilig behandeld worden.